Jak si rozšířit obzory?
Chceš nakouknout pod pokličku biohackingu, právní a finanční gramotnosti nebo třeba tvůrčího psaní? Využij nabídky CORE předmětů.
V rozhovoru se dočteš
Podle čeho jsi vybírala obor na MUNI?
Rozhodovala jsem se podle toho, co mě bavilo. Na střední jsem měla ráda matiku, takže jsem si ekonomku vybrala z toho důvodu, i když jsem v průběhu studia zjistila, že o matice to až zas tak není (smích). Přihlášku jsem si podávala i na práva, protože mi i tento obor přišel zajímavý. U ekonomky i práv jsem si říkala, že to jsou obory, které mají do budoucna dobré využití a člověk může najít fajn práci. Zároveň jsem se úplně neprofilovala do vědeckých oborů. Nijak zvlášť jsem nebyla nadšená do biologie, fyziky ani chemie, takže ekonomka z toho vyplynula.
Na práva jsi se dostala?
Ano, dostala, ale přišlo mi, že má ekonomka širší záběr a když z ní vylezeš, můžeš se věnovat různým profesím. Říkala jsem si, že po právech bych musela jít dělat koncipienta a tato představa mě úplně nelákala (smích).
O průchodu studiem
„Při studiu bakaláře jsem se dívala, jaké předměty studují lidé na Financích a ty jsem si dobrovolně dávala, protože jsem věděla, že navazujícího magistra budu studovat tam.“
Ing. Lucie Dadáková
Od absolvování Ekonomicko-správní fakulty pracuje Lucie jako účetní. Začínala ve společnosti, která externě spravovala účetnictví malým i velkým firmám nebo neziskovkám. Momentálně je na rodičovské dovolené se dvěma syny, ale i tak stíhá pracovat na malý úvazek pro brněnskou neziskovku, která pomáhá lidem s autismem. Její životní vášní je gymnastika, které se aktivně věnuje od svých devíti let – od osmnácti i jako trenérka malých moderních gymnastek. Jeden semestr na navazujícím magistrovi strávila na studijním pobytu ve Španělsku.
Profese: Účetní
Stíhala jsi při studiu dělat i něco navíc?
Trénovala jsem a dodnes trénuji moderní gymnastky, takže to byla velká náplň mého volného času. Stíhala jsem chodit i na brigády, ale nebyly v oboru. V oboru jsem se neodvážila hledat, protože jsem měla pocit, že toho moc neumím. Takže jsem učila angličtinu, hlídala děti, občas jsem dělala v supermarketu. Navíc jsem ale dělala i to, že jsem si záměrně dávala na bakaláři předměty z jiného oboru – z Financí. Hned v prváku jsem totiž zjistila, že obor, který studuji, je sice výborně namyšlený, ale ne dobře provedený. Všude nás brali jako ty, kteří mají od všeho trochu. Obor totiž vznikl ve spolupráci Ekonomicko-správní, Filozofické a Právnické fakulty. Ze střední jsem se dostala i na Finance a chtěla jsem v prváku přestoupit, protože to tak ale chtělo udělat více lidí, nebylo to možné. Při studiu bakaláře jsem se dívala, jaké předměty studují lidé na Financích a ty jsem si dobrovolně dávala, protože jsem věděla, že navazujícího magistra budu studovat tam.
Jaká je tvá pracovní náplň účetní? Co tě na ní baví a co ne?
Náplň účetní je hodně rozmanitá, ale záleží, na kterou konkrétní pozici člověk natrefí. Některé juniorské pozice mohou být hodně jednotvárné – jak se říká, člověk jen datluje faktury.
Po škole jsem šla pracovat do společnosti, která dělala externě účetnictví různým firmám i neziskovkám, a tím, že každý má svá specifika, mohla jsem nakouknout do spousty věcí. Když člověk pracuje na pozici účetní v konkrétní firmě, okruh účetních činností je pak užší.
V práci jsem se dostala k účtování a zadávala jsem do systému veškeré doklady (faktury, bankovní výpisy). V druhé polovině měsíce jsem zpracovávala přiznání k DPH u plátců a potom od začátku roku do března, respektive června jsem se věnovala přiznání k daním z příjmu u právnických osob. Dále jsem dělala i mzdovou agendu, chystala různá potvrzení pro zaměstnance. Dělala jsem od všeho trochu, a to mě na tom bavilo. Momentálně jsem na rodičovské dovolené, ale i při té začínám pracovat, ale v jiné firmě, v neziskovce. V té je práce zase jiná, více o rozpočtech, dotacích...
Jaké 3 dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Systematičnost, pečlivost a celkovou zodpovědnost.
Co bys vzkázala těm, kteří uvažují o roli účetní? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Určitě to není pozice pro člověka, který není uspořádaný a je svobodomyslný a nemá smysl pro detail. V účetnictví musí všechno sedět. Nemohou v tom být chyby, protože když jsou, musí je po sobě člověk najít a opravit, a to zabere hodně času (smích). Člověk by měl být ochotný učit se novým věcem a studovat zákony, protože ve mzdové agendě, v účetnictví i v daních jsou často novely. Měl by také umět jazyky, protože na některé účetní pozice jsou nutné.
O důležitosti navazování kontaktů
„Pak jsem měla trošku štěstí, že jsem hlídala syna jedné paní, která byla klientka mého budoucího šéfa, který zrovna někoho hledal a ona mě doporučila.“
Vzpomínáš si na konkrétní impuls, kdy sis řekla, že chceš být účetní?
Asi žádný konkrétní impuls, kdy bych si řekla wow, chci být účetní, tam úplně nebyl. Na ECON nás účetnictví učil Valouch, který je teď proděkanem pro kombinované studium, celoživotní vzdělávání a kvalitu a mě to s ním prostě bavilo, tak jsem si říkala, že to by bylo fajn zaměstnání. Pak jsem měla trošku štěstí, že jsem hlídala syna jedné paní, která byla klientka mého budoucího šéfa, který zrovna někoho hledal a ona mě doporučila.