Nesmíte se nechat paralyzovat strachem. Součástí mé práce je rozumět technologiím, businessu a lidem

31. 8. 2023 Markéta Šeptunová ECON

V rozhovoru se dočteš

  • Jak se už v prváku potkat s top managementem?
  • Jak se nevzdat, když přijdou první problémy, ať už při studiu nebo v práci?
  • Čemu všemu musí člověk pracující v korporátu porozumět?

Podle čeho jsi vybíral obor na MUNI?
Od začátku jsem věděl, že se chci věnovat businessu a informačním technologiím. V roce 2010, kdy jsem si přihlášky podával, ještě nebyly velmi známé odbory, které tyto oblasti přímo propojují. Když jsem našel obor Ekonomické informační systémy na ECON, hned mě zaujal.

Dělal jsi při studiu něco navíc?
V Brně jsem bydlel na koleji Vinařská a do týdne od nastěhování jsem zaregistroval studentskou organizaci AIESEC, která má na stejné ulici pobočku. Zaujali mě, a tak jsem k nim jako prvák nastoupil na pozici prodejce v oblasti příchozích profesních stáží, kde jsem hledal pracovní místa pro zahraniční stážisty v českých firmách. Jako 19letý jsem se tak dostal do velmi zajímavého prostředí – do top-managementu firem, s kterými jsem jednal a do komunity proaktivních vysokoškoláků. Po půl roce jsem vedl svůj tým nových obchodníků a v létě jsem odjel na 3měsíční úžasnou stáž do Indonésie, kterou jsem si skrz znalosti a přístup k celosvětové databázi našel. Po návratu jsem už s AIESEC nespolupracoval, protože jsem odjel na dva semestry na Erasmus. Francouzsky jsem uměl jen tak tak, a přitom jsem chodil do francouzské školy. Bylo to náročné, ale vytrval jsem a je to jedna z mých nejcennějších životních zkušeností. Po návratu domů jsem se věnoval psaní bakalářské a poté magisterské práci, které jsem realizoval ve firemním prostředí, kde jsem vedle školy pracoval na částečný úvazek. Bylo to perné období.
Jako student Masarykovy univerzity jsem měl spoustu příležitostí. Nenechal jsem se zastavit strachem. Mám velmi dobrou rodinu, která mě vždy byla oporou. Dodám, že jsem k věcem přistupovala houževnatě, což určitě pomáhá, když přijdou neúspěchy, protože ty přijdou vždycky.

Jak ses dostal na pozici Application Development Specialist?
Zabývám se zhotovením informačních systémů pro přímé použití v businessu. K pozici jsem se dostal díky tomu, že jsem se věnoval tomu, čemu se historicky říkalo Microsoft Dynamics CRM a na to jsem navázal. Specialist je úroveň nad seniorním analytikem a dostal jsem se na ni tak, že jsem se propracoval přes nižší analytické pozice (smích).

 O práci vývojáře

Buď tvořím samostatně, nebo se koordinujeme s ostatními tvůrci řešení, případně diskutujeme se zákazníkem, jak by mělo řešení vypadat. Tvorba informačních systémů není business, kde je třeba vyrábět hodně a rychle. Zásadní je udělat systém co nejlepší.

Bez popisku

O Martinovi

Ing. Martin Lofaj
LinkedIn


Martin Lofaj pracuje jako specialista na Customer Relationship Management systémy (CRM) v globální společnosti Accenture. Věnuje se technologiím Microsoft Dynamics 365 a Power Platform. Absolvoval obor Podniková informatika na Ekonomicko-správní fakultě (ECON)prvním roce jeho otevřenínadále spolupracuje s vedením fakulty jako člen programové rady v roli zástupce absolventů.

Vystudoval

Pracuje jako

Profese: Vývojář informačních podnikových systémů

Konkrétní název Martinovy pozice: Application
Development Specialist

Jaká je tvá náplň práce na pozici Application Development Specialist? Co tě na ní baví a co ne?
Dívám se do monitoru (smích). Buď tvořím samostatně, nebo se koordinujeme s ostatními tvůrci řešení, případně diskutujeme se zákazníkem, jak by mělo řešení vypadat. Tvorba informačních systémů není business, kde je třeba vyrábět hodně a rychle. Zásadní je udělat systém co nejlepší. Technologie a business se samozřejmě vyvíjejí. Mění se i lidé, kteří systém vytvářejí a používají. Proto je třeba systém koncipovat tak, aby byl dobře udržitelný. Člověk pracuje s omezeními – rozpočet, čas, technologie.

Nejvíce mě baví chápat, jak firma funguje (jak ta naše Accenture, která je obrovská, tak hlavně firma zákazníka). Baví mě pro klienty navrhovat řešení, která jim zlepší jejich práci. Opravdu mě baví, když vymyslíme něco elegantního, co se i podaří dotáhnout do konce. Obecně rád zanechávám věci v lepším stavu, než jsem je našel, a to se mi daří. Co naopak nemám rád? Cokoli nekvalitního. Nejhorší jsou nepředvídatelné nedodělané technologie, u kterých se člověk akorát trápí, když je musí použít. Bohužel jsou nutné, ale nemám rád bezpečnostní mechanismy, které máme v počítačích. Sice běžíme na rychlých strojích, ale ty jsou tak zahlcené zabezpečením, že je to při práci poznat. Nemám rád open space. A konečně nemám rád práci s chaotiky.

Jaké 3 dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Analytické myšlení, dvakrát měř, jednou řež a trpělivost.

 O nezbytných kvalitách

Samozřejmě nejde o to být odborníkem na všechno, ale představivost a rychlé vstřebávání informací jsou klíčové... Stručně řečeno, pozice je vhodná pro zvídavého, strukturovaného člověka, kterého baví informační technologie.

Co bys vzkázal těm, kteří uvažují o roli Application Development Specialist? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Musíte být zvědaví. Součástí práce je rozumět technologiím, businessu a lidem. Aby se vám to podařilo, musíte se tomu všemu věnovat, vnímat situaci a ptát se. Nesmíte se nechat paralyzovat strachem. Budete pracovat s novým zákazníkem, s novými lidmi, v technologii budou neznámá specifika. Okolí od vás bude očekávat, že přinesete hodnotu. Pokyny, které dostanete, mohou být často nejasné. Mohou to být děsivé situace. Neztrácejte chladnou hlavu. Pracujte s tím, co máte, zjistěte, co potřebujete (ideálně co nejvíce předem v rámci přípravy), spolupracujte a vytvořte řešení. Informační systémy se nevybudují za den, buďte trpěliví. Budete potřebovat angličtinu na úrovni C1+. Porozumět podnikovým procesům. Je také velmi dobré porozumět organizaci, jaké má vstupy a výstupy, kdo je zákazník, jaký je business model a jak fungují finanční toky. Jak do podniku zapadá marketing a jak souvisí s výrobou, sklady, logistikou, nákupem, financemi a IT technologiemi. A s tím související HR, právo a účetnictví.

Míra toho, jak rozumíte ekonomice organizací pak určuje, nakolik jste úspěšný a kam se můžete dostat. Samozřejmě nejde o to být odborníkem na všechno, ale představivost a rychlé vstřebávání informací jsou klíčové, protože na workshopech se budete setkávat s lidmi z nejrůznějších oddělení. V takové situaci je na vás, abyste dokázali vytvořit adekvátní diagramy a shrnout informace do tabulky nebo odrážkového seznamu. Může to znít elementárně, ale co nebylo zasláno e-mailem jako výstup z jednání, jako by neexistovalo.

Co se týče technických znalostí, užitečná je schopnost číst defacto jakýkoli kód. Já osobně už kód nepíšu, ale praktická znalost je velmi užitečná. Rozumět databázím, sítím, informační bezpečnosti. Míra znalostí opět ovlivňuje senioritu a rozsah toho, k čemu se člověk může vyjadřovat a samozřejmě i finanční ohodnocení. Průběžně se vzdělávat je nutností.

Stručně řečeno, pozice je vhodná pro zvídavého, strukturovaného člověka, kterého baví informační technologie. Na druhou stranu – pozice není vhodná pro chaotika nebo někoho, kdo si nedává pozor na to, co říká. Také to není role pro člověka, který potřebuje vést za ručičku.

Máš trpělivost vysvětlovat věci okolo počítače či mobilu svým rodičům případně prarodičům?
Výborná otázka na závěr. Zpočátku mi trpělivost určitě chyběla, ale po nějaké době jsem se vcítil do jejich situace, takže se snažím ovládat (smích). Na druhou stranu moji rodiče používají počítač v práci a musím je pochválit, jsou šikovní.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info