Od kterého ročníku jste měli povinné praxe v nemocnicích?
Prvák, druhák a třeťák jsme trávili v laboratořích v Kampuse, kde jsme absolvovali teoretické předměty. Až ve třeťáku jsme se dostali poprvé do nemocnice v rámci interní a chirurgické propedeutiky. Od čtvrťáku už jsme v nemocnicích trávili více času na měsíčních stážích z určitého předmětu (neurologie, kožní, ORL...).
A právě čtvrťákem se to u mě hodně zlomilo a škola mě začala bavit. Do té doby jsem měla pocit, že jsem laboratorní myška, a tato představa mě úplně nelákala (smích).
Po absolvování studia jsi nastoupila do Fakultní nemocnice (FN) Brno a pracovala zde s menší přestávkou devět let. Jakým vývojem sis zde prošla?
V rámci FN Brno se chod práce na jednotlivých klinikách liší. Na neurologii jsme každý čtvrtek dostali pracovní rozpis na následující týden. Práce začala v 7:00 ráno a končila v 15:30 odpoledne (vyjma služeb).
Čerství absolventi začínají zpravidla na oddělení a iktové jednotce. Po dvou až třech měsících v praxi se přidají noční a víkendové služby. V rámci předatestačního vzdělávání jsou povinné i praxe na neurologické JIP. Před kmenem z neurologie je nutno absolvovat stáž z interny, chirurgie a anesteziologie. Po kmeni se změní typ služeb a lékař začne sloužit také na ambulanci nízkoprahového příjmu. Před atestací si ještě musí doplnit tříměsíční stáž z psychiatrie. K atestaci jsem podle starého vzdělávacího systému mohla přistoupit až po pěti letech práce na plný úvazek na akreditovaném pracovišti (mladší kolegové podle nového systému mohou k atestaci jít o pár měsíců dřív). Po atestaci se přidají i konzilia, při nichž atestovaný lékař daného oboru radí lékařům jiných odborností nebo může také dělat supervizi mladším kolegům.
Jak často jsi mívala noční?
Služby, které se skládají z přesčasů, jsou buď odpoledne plus noc nebo práce přes víkend. Já jsem mívala v průměru čtyři přesčasy za měsíc, což byly dvě všední služby a dvě víkendové. Každá klinika to má ale úplně jinak. U operačních oborů fungují i příslužby, což třeba u interních není. Než proběhla akce Nebuď Mýval, na služby jsme chodili ve všední dny v 7:00 ráno a odcházeli domů druhý den v 7:00. Víkendové služby byly dvanáctihodinové. Po Mývalovi se nám podmínky hodně zlepšily, protože na všední službu jsme už nemuseli chodit do práce v 7:00, ale až v 15:00 a sloužili jsme do druhého dne do 7:00. Víkendové služby zůstaly nadále dvanáctkami. Je opravdu velký rozdíl, když jde člověk do práce na noc odpočatý a najezený.
Když nás budou číst studenti, kteří o své specializaci teprve přemýšlejí, kdo myslíš, že se hodí pro práci na neurologii?
Moje mamka je neuroložka a všichni mi říkali, že neuroložkou budu určitě i já, ale já jim oponovala, že určitě ne, protože mě lákala chirurgie, kterou dělá můj táta. A pak mě táta vzal jednou na sál, a ještě ani nezačala operace a já tam omdlela (smích). Takže bylo jasné, že na chirurgii nepůjdu (smích).
Neurologii jsem si zamilovala, až když jsme se v anatomii učili nervový systém. Anatomii jsem do té doby vnímala jen jako drcení se kostí, svalů, cév a orgánů. Nervový systém jsme se učili až nakonec a mně s jeho studiem najednou docvaklo, jak v těle vše dokonale funguje a navazuje na sebe (smích). Neurologii bych tudíž doporučila člověku, který má logické a analytické myšlení. Neurologovi stačí ke stanovení diagnózy pořádně se pacienta na jeho potíže vyptat, vyšetřit ho neurologickým kladívkem a dát si věci do souvislostí. Zobrazovací a elektrofyziologická vyšetření jsou jen pomocné metody, kterými si ověříme, co jsme předpokládali.
Ale je to velká kapitola. Až 80 procent geneticky vázaných chorob souvisí s postižením nervového systému. Genová terapie posouvá hranice do nedozírných dálek.
Jaké tři dovednosti používáš při práci nejčastěji?
Na prvním místě empatii. Dále u chirurga bychom to nazvali zručností, u interních oborů spíš selským rozumem. A za třetí – medicínu nelze dělat bez vědomostí.
Kým bys byla, kdybys nebyla neuroložkou?
Pravděpodobně onkoložkou. Na konci studia jsem se rozhodovala mezi neurologií a onkologií. V neurologii se s onkologií setkáváme často a nekončí to úplně šťastně… Proto jsem si přibrala jako dobrovolník službu v domácím hospici.
A kdybys nebyla lékařkou?
Vždycky jsem si říkala, že kdyby mě nebavilo sedět nad učením, byla bych kadeřnice (smích). Kadeřnice mě fascinují a je úžasné, co všechno dokážou! A kdybych se měla zamyslet nad jiným vysokoškolským oborem... To je hodně těžká otázka, ale asi bych byla učitelka a vyučovala jazyky, zeměpis a dějepis, protože to jsou mé koníčky. V rámci postgraduálního studia jsem také vyučovala a velmi mě to bavilo, ale nechtěla jsem studenty zkoušet, protože jsem si neuměla představit, že bych někoho musela vyhodit (smích).
O nočních službách
„Tohle je důležité si uvědomit ještě na škole, protože máte čas popřemýšlet nad prioritami. Často vidím, jak k nám absolventi přijdou poprvé do nemocnice a jsou překvapení a po roce demotivovaní.“