Studentům bych doporučil, aby učili už během studia. Přechod do pracovního života pak nebude takový šok

23. 2. 2025 Markéta Šeptunová PED

V rozhovoru se dočteš

  • Jaká je Vaškova aprobace a co ve skutečnosti učí? 
  • Jaké strategie se mu osvědčily pro zvládání psychicky náročné práce učitele?
  • A co je důležité předat žákům, kteří pochází ze složitých socioekonomických poměrů?

Podle čeho jsi vybíral obor na vysoké škole?
Přiznám se, že jsem do poslední chvíle nebyl úplně rozhodnutý, co bych chtěl po gymnáziu studovat, takže jsem učitelství tak trochu zkusil, a naštěstí to vyšlo (smích). Obory učitelství občanské výchovy a francouzštiny jsem si vybral podle toho, že mě samotného tyto dva předměty ve škole nejvíce bavily a zajímaly.
V praxi je to momentálně s mojí aprobací složité, protože občankáře nikdo nehledá a pouze se jím doplňují úvazky. No a francouzština se učí asi jen na šesti základních školách v Brně. Ale s tím jsem do toho šel a nevadí mi zkusit i něco jiného, nyní třeba učím angličtinu, tělesnou výchovu a češtinu pro cizince.

Dělal jsi při studiu něco navíc?
Podobně jako mnoho mých spolužáků jsem chtěl získat zkušenosti s učením už během studia. V posledním roce na vysoké škole jsem proto začal pracovat jako asistent pedagoga na zhruba poloviční úvazek. Studentům bych doporučil, aby se nebáli a zkusili si učit už během bakalářského studia. Pomůže jim to lépe propojit teoretické poznatky ze školy s praktickou zkušeností. Navíc přechod do pracovního života po dokončení školy pak nebude takový šok.
Také jsem byl během studia (a stále ještě jsem) aktivní ve studentském hnutí Otevřeno, kde pořádáme vzdělávací a komunitní akce pro studenty pedagogických fakult, což mi zároveň přináší spoustu inspirace.

O náročnosti učitelské práce

Pro mě je důležité umět odpočívat a ventilovat psychickou náročnost učitelské práce. Když mě něco zasáhne, pomáhá mi si o tom promluvit.“

Bez popisku

O Václavovi

Mgr. Václav Klajsner

Václav Klajsner pracuje jako učitel na Základní a mateřské škole Brno, nám. 28. října. Je taky dobrovolníkem ve studentském hnutí Otevřeno, které se skrze své aktivity snaží posouvat výuku budoucích učitelů. S prací ve vzdělávání začal už během magisterského studia, kdy působil jako asistent na dvou základních školách v Brně a také jako lektor letních příměstských táborů. Mimo to rád hraje po večerech na kytaru nebo leze na horolezecké stěně.

Jak vypadá běžný den učitele na základní škole?
Na základní škole mám úvazek 0,65 a k tomu učím pár hodin týdně francouzštinu na jazykovce. Tento zkrácený úvazek mám rozložený do čtyř dní, což znamená, že do školy chodím na 7:30, odučím si své čtyři hodiny a poté se zhruba do 14:00 věnuji přípravám na výuku. Snažím se netahat si práci domů, ale ne vždy se to povede – když můžu, udělám maximum přímo ve škole.
Pro mě je důležité umět odpočívat a ventilovat psychickou náročnost učitelské práce. Když mě něco zasáhne, pomáhá mi si o tom promluvit. Snažím se na sebe nebýt příliš tvrdý a nevinit se. Je důležité umět se ocenit – když se den úplně nepovede, vždy se snažím najít alespoň jednu věc, která se vydařila.

Jaké tři dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Velmi důležitá je autenticita, ale také herecké vložky mohou výrazně pomoct s kázní (smích). Dále bych zmínil připravenost – umět předvídat situace, které mohou během hodiny nastat, a reagovat na ně. A nakonec důslednost, i když tam mám ještě prostor pro zlepšení (smích).

Na plný úvazek učíš teprve pár měsíců. Co ti v začátcích pomohlo?
Hodně pomůže mít aspoň jednoho kolegu, který tě provede školním prostředím a vysvětlí, jak to tam chodí. Důležité je také nebýt na sebe příliš přísný – nečekat dokonalost hned od začátku, ale spíš se soustředit na postupné zlepšování a stavět na tom, co už umím.

Když se podíváš na své žáky, co myslíš, že je pro jejich budoucnost nejdůležitější a co bys jim rád předal do života?
Na mé škole je více žáků, kteří mají podmínky doma a ve své komunitě docela složité, a zvlášť v pubertě se to projevuje na jejich přístupu ke vzdělávání. Jako nejdůležitější tak považuji předat jim hlavně pozitivní vztah k učení a ke škole a podnítit jejich motivaci k dalšímu rozvoji.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info