Jak vypadá běžný den učitele na základní škole?
Na základní škole mám úvazek 0,65 a k tomu učím pár hodin týdně francouzštinu na jazykovce. Tento zkrácený úvazek mám rozložený do čtyř dní, což znamená, že do školy chodím na 7:30, odučím si své čtyři hodiny a poté se zhruba do 14:00 věnuji přípravám na výuku. Snažím se netahat si práci domů, ale ne vždy se to povede – když můžu, udělám maximum přímo ve škole.
Pro mě je důležité umět odpočívat a ventilovat psychickou náročnost učitelské práce. Když mě něco zasáhne, pomáhá mi si o tom promluvit. Snažím se na sebe nebýt příliš tvrdý a nevinit se. Je důležité umět se ocenit – když se den úplně nepovede, vždy se snažím najít alespoň jednu věc, která se vydařila.
Jaké tři dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Velmi důležitá je autenticita, ale také herecké vložky mohou výrazně pomoct s kázní (smích). Dále bych zmínil připravenost – umět předvídat situace, které mohou během hodiny nastat, a reagovat na ně. A nakonec důslednost, i když tam mám ještě prostor pro zlepšení (smích).
Na plný úvazek učíš teprve pár měsíců. Co ti v začátcích pomohlo?
Hodně pomůže mít aspoň jednoho kolegu, který tě provede školním prostředím a vysvětlí, jak to tam chodí. Důležité je také nebýt na sebe příliš přísný – nečekat dokonalost hned od začátku, ale spíš se soustředit na postupné zlepšování a stavět na tom, co už umím.
Když se podíváš na své žáky, co myslíš, že je pro jejich budoucnost nejdůležitější a co bys jim rád předal do života?
Na mé škole je více žáků, kteří mají podmínky doma a ve své komunitě docela složité, a zvlášť v pubertě se to projevuje na jejich přístupu ke vzdělávání. Jako nejdůležitější tak považuji předat jim hlavně pozitivní vztah k učení a ke škole a podnítit jejich motivaci k dalšímu rozvoji.