Co bys vzkázala těm, kteří uvažují o roli učitelky*e na střední škole? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Vzkázala bych, že učitelství je pořád ještě spíše poslání než čistě profese, kde si člověk odpracuje hodiny a jde domů. Je potřeba, aby to člověka bavilo a aby to dělal se vším všudy. Učitel se také musí celoživotně vzdělávat, sledovat novinky a přenášet je do výuky, a to nejen ve svých předmětech. Je zároveň nutné ovládat další dovednosti, které jsme nestudovali, jako moderní technologie, AI, práce se studenty se specifickými potřebami, anebo třeba občas převzít některou z funkcí rodiny, vyslechnout si osobní problémy a poradit, případně doporučit návštěvu odborníka. Odměnou je pozorovat, jak se žáci ve škole posunuli, jak se zaměřují konkrétním směrem. A vy to můžete přímo ovlivnit. To mi přijde skvělé.
Přijde mi, že toto povolání je dost náročné. Co děláš pro to, abys nevyhořela?
Já jsem teď ve školství asi dvacet let a sama přemýšlím nad tím, jak dlouho to můžu vydržet a jestli je to i třeba dobře pro studenty. Mezi učitelem v pokročilém věku a studenty mohou pak být různé bariéry, jako třeba generační nebo technologické. Na druhou stranu tito učitelé mají obrovské životní i pedagogické zkušenosti, takže mají studentům hodně co předat. Ale je určitě potřeba zvážit, jestli nepřišlo vyhoření a je to pro obě strany dobré. Sama u sebe se na to snažím myslet a pracovat s tím. Hledám si nějaký ten prostor pro odreagování a pobývám chvíli i někde, kde nejsou lidi, abych měla klid sama na sebe.
Připravilo tě studium dostatečně na pozici učitelky?
Z pohledu odbornosti v biologii bylo studium velmi přínosné. V matematice jsme dělali samozřejmě spoustu témat, na které na střední škole vůbec nenarazíme, a středoškolská matematika mi tam trochu chyběla. Velký handicap jsem cítila hned po nástupu do praxe v metodické přípravě, v otázce, jak vlastně učit. Nyní k nám na gymnázium chodí praktikanti z přírodovědecké fakulty, a u nich vidím, že se dějí změny k lepšímu z pohledu vědomostí, které mají o metodách výuky a také o tom, jak pracovat s různě nadanými žáky.
Vzpomínáš si, jestli bylo v rámci pracovního procesu něco, co ti pomohlo tu schopnost učení dohnat?
Určitě to byla inspirace od kolegů a taky jsem měla štěstí, že obě gymnázia, kde jsem učila, kladla velký důraz na metody učení. Byli jsme vedeni, abychom se vzdělávali a sdíleli různé tipy do výuky. Myslím si, že to bylo pro mě velkou výhodou.