Na KISKu vznikl i tvůj projekt Mediagram.
Je to tak, za Mediagram vděčím KISKU. V předmětu s názvem aplikovaný seminář jsem přišel s myšlenkou vytvořit Mediagram. Dostal jsem zelenou a malý budget na tvorbu webu. Původně to měl být pouze nástroj pro vzdělávání středoškoláků, ale tenkrát jsme se spolužákem udělali kvalitativní výzkum mezi pedagogy a usoudil jsem, že mnohem větší problém než studenti, mají jejich učitelé. Rozhodl jsme se projekt zaměřit tak, aby pomohl učitelům vypracovávat materiály do průřezového tématu dle RVP mediální výchova. Mediagram se začal konstruovat jako nástroj na pomoc mediálního vzdělávání učitelů tak, aby byli připraveni předávat informace studentům.
Jak tě téma mediální gramotnosti napadlo?
Tuto problematiku jsem začal intenzivně vnímat v době, kdy vznikaly plány na stavbu amerického vojenského radaru v Česku. Tenkrát jsme byli svědky první zásadní organizované informační válečné operace ze strany Ruska. Jak se později zjistilo, iniciativa Ne základnám byla placená z ruské ambasády. Této velmi profesionálně dělané informační operaci podlehla velká část české populace. Když pak v první volbě prezidenta na základě obřích dezinformací vyhrál Miloš Zeman, věděl jsem, že je potřeba s tím něco dělat. Začal jsem se sebevzdělávat v oblasti řízení informačních operací a studovat dostupné materiály ruského vojenského velitelství. Byla to také doba, kdy se začal masivně rozvíjet Facebook a první algoritmicky řízené obsahy. Začal jsem vnímat, jaký obrovský problém tu vzniká.
Aniž bych se chtěl prsit, Mediagram byl jednou z prvních jasně rámovaných iniciativ na poli mediálního vzdělávání a mediální gramotnosti směrem ke školám.
Jak Mediagram funguje nyní?
Masivně se nám rozjely semináře, které jsou hlavní linií projektu. Původně jsem s nimi začal objíždět střední školy a vzdělávat pedagogy. Bylo to skvělé a velmi pozitivně přijímané. Pedagogové se netajili tím, že jsou v této oblasti nepopsaným listem. Najednou se to ale, v dobrém slova smyslu, zvrtlo a začal jsem vzdělávat i studenty. Kromě středních škol jsem začal dělat semináře i pro učitele na základních školách a posléze i pro žáky. Začaly narůstat i spolupráce – Mediagram si začalo najímat Centrum dokumentárního filmu nebo Asociace pro seniory. Původní úzce zaměřená tématika na základní pilíře a rámce orientace v informačních trendech se přelila do devíti jasně vyhraněných témat, které se věnují fungování sociálních sítí, cílovým skupinám a prací s nimi, dezinformacím, hybridním hrozbám a informační válkám, kritickému myšlení, argumentačním faulům, práci s informacemi v postfaktické době, novým médiím…
Jak zvládáš ukočírovat všechny své aktivity? Jak vypadá tvůj pracovní den?
Každý den je jiný a kombinuji v něm všechny své role. Jsem ředitelem v rádiu a jsme ředitelem sám sobě v Mediagramu. Do toho se starám o marketingovou komunikaci dalším projektům a učím na Soukromé vyšší odborné škole sociální v Jihlavě a na Filozofické fakultě v Brně. Alfou a omegou je time management a velmi dobře nastavené procesy, které pečlivě dodržuji, jinak by mě to semlelo. Vstávám, až se vzbudím, ale jsem už starší člověk, takže se probouzím dřív, než bych chtěl (smích). Zkulturním se a odjíždím do rádia, kde mám pronajatou svoji multidisciplinární kancelář, odkud všechno řídím. Tam si dám úderem osmé snídani a u toho pracuji. Odpovídám na maily a chystám základní tematické rešerše pro vysílání a základní plány pro sociální sítě. Od půl deváté máme brífink s lidmi ve vysílání a pak se věnuji programu v rádiu, obsahu na sociálních sítích a věcem, které souvisí s Mediagramem. V poledne se najím, protože jsem se zbavil zlozvyku neobědvat a má to na mě pozitivní vliv.
Baví mě i tvorba obsahu. Na nedávném Mistrovství světa v biatlonu jsem všechny rozhovory se závodníky, které jsme měli na sociálních sítích, dělal já. Včetně stříhání a tvorby titulků. Jednak mám málo lidí a média jsou podfinancovaná, takže každý dělá všechno, a navíc mě to strašně baví. Ve finále možná víc, než se starat o rádio (smích). Ale to je dáno tím, že to můžu dělat jen, když se mi chce.
O propojení teorie a praxe
„“