Jako učitelka vedu děti předškolního věku k samostatnosti a připravuji je na nástup do první třídy
Bc. et Bc. Kateřina Fojtíková | Učitelka v přípravné třídě
V rozhovoru se dočteš
Podle čeho jsi vybírala obor na vysoké škole?
Učitelství pro 1. stupeň pro mě bylo jasnou volbou. Hledala jsem obor, kde bych mohla pracovat s menšími dětmi, uplatnila své hudební nadání a také měla dobrý pocit z toho, že moje práce má smysl a je přínosná.
Dělala jsi při studiu něco navíc?
Během studia jsem často chodila na brigády, k tomu jsem měla spoustu dalších aktivit – vedla jsem mládežnickou scholu, hrála jsem v orchestru, pořádala jsem letní tábory… Do zahraničí mě to nelákalo, protože jsem si užívala studentský život s kamarády v Brně (smích).
Jak vypadá tvůj pracovní den učitelky na 1. stupni? Co tě na práci baví a co ne?
Vzhledem k tomu, že se ráno vypravujeme s dvěma malými dětmi, chodím do práce na poslední chvíli. Všechno na výuku musí být tedy připraveno už z předchozího dne. Dopoledne většinou učím čtyři až pět vyučovacích hodin. Pokud nemám dozor, přestávky trávím s dětmi ve třídě – někdy potřebují s něčím pomoci, jindy mi chtějí ukázat novou hračku nebo požalovat na kamaráda… (smích). Po vyučování se připravuji na další den. Většinou odcházím domů kolem 14:00, abych se doma věnovala svým dětem (úkoly, kroužky…). Často tedy pracuji ještě večer, až děti usnou – chystám kartičky, dolaďuji hry do výuky.
Nejvíc mě na této práci baví, že každý den je jiný. Pokud reaguji na aktuální rozpoložení a potřeby třídy, můžu zažít během jednoho dopoledne intenzivní práci a radost z odvedené činnosti, rozhovory s dětmi o závažných tématech, chvíle plné smíchu, kdy se otřásá celá třída a samozřejmě i řešení konfliktů… Nebaví mě papírování, je ho moc. A často je dle mého soudu zbytečné.
Jaké 3 dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Empatie, důslednost a hravost.
Co bys vzkázala těm, kteří uvažují o roli učitele*ky na 1. stupni? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Určitě je potřeba umět pružně reagovat, nebát se změn a mít trpělivost. Na prvním stupni musíš být učitelka, máma, kamarádka, soudkyně a psycholožka v jednom (smích).
O komunikaci s rodiči
„Mám pocit, že někdy dnešním rodičům chybí uvědomění, že chceme jejich dětem pomoct.“
Mgr. Marie Fasorová
Marie Fasorová pracuje jako učitelka na 1. stupni na Základní škole Újezd u Brna – momentálně jako třídní druháčků. Ráda hraje na housle, věnuje se folklóru a vede dětskou cimbálovou muziku. S rodinou a kamarády často vyráží na cyklovýlety do přírody.
Profese: Učitelka 1. stupně ZŠ
S kým se ti řeší konflikty lépe – s dětmi nebo jejich rodiči?
Konflikty se mi obecně řeší lépe s dětmi, asi to s nimi lépe umím (smích). U rodičů je někdy problém, že vlastně nechtějí nic slyšet a jen přijdou učitelce vynadat… Mám pocit, že někdy dnešním rodičům chybí uvědomění, že chceme jejich dětem pomoct. Nebo se jen jejich dítě chová jinak, než si přejí oni.
Bc. et Bc. Kateřina Fojtíková | Učitelka v přípravné třídě
Mgr. Daniela Radová | Vychovatelka a sociální pracovnice