Jaká je náplň tvojí práce na pozici regionalisty?
V práci nejčastěji tvořím strategické dokumenty hlavně pro obce. Kamarádi ze zakládky, kteří mají tradičnější a různé řemeslné pracovní pozice říkají, že přijdu do práce, sednu si, vezmu papír a napíšu tam věci, které nikoho nezajímají (smích). A mají pravdu. Společně s např. finanční gramotnosti, o které se teď naštěstí začalo více mluvit, má společnost velmi nízké povědomí o strategickém plánování. Přitom je plánování velmi důležité pro každodenní život a spokojenost lidí. Zahrnuje participaci na veřejné správě, spolupráci při určování, na co půjdou veřejné peníze a vůbec zájem o veřejný prostor.
A to je to, co v práci vlastně dělám. Mým úkolem je zjišťovat, co chtějí lidé změnit na místě, kde žijí. Mluvím i s lokálními politiky a ptám se, co je za problémy a jaké jsou potřeby, které by šly řešit z veřejných peněz a politickým vyjednáváním. Zjišťuji i příklady dobré praxe projektů z podobných území. Všechno tohle pak musím shrnout a přehledně sepsat na papír – do strategického dokumentu. Ten pak slouží vedení měst a obcí nebo i krajů pro zjednodušení řízení území, informovaní obyvatel, vyjednávaní, ale i při žádostech o dotace.
V práci také často zpracovávám a hodnotím data o území a dávám je úředníkům a politikum, aby svoje rozhodovaní a rozdávaní veřejných peněz měli podložené i fakty. Často tedy vlastně sedím za počítačem a sepisuji dokumenty regionálního rozvoje – strategie, výzkumné zprávy. Vezmu data o obyvatelstvu, nezaměstnanosti apod. a ty popíšu. Vezmu odpovědi obyvatel z dotazníku a vyhodnotím. Moderuju také veřejná diskuzní setkaní, kde musím vždy shrnout, co lidé vlastně chtějí a jaké mají problémy. Často jezdím i do terénu a bavím se s lidmi a politiky, jak se jim v obcích žije, co se jim tam líbí nebo nelibí a co by se mohlo vylepšit z veřejných peněz. Pak to všechno čtivou a přehlednou formou přepíšu do strategického dokumentu.
Co tě na tvé práci baví a co ne?
Na mé práci mě baví potkávat se s lidmi a poslouchat jejich vyprávění o místě, kde žijí. Používat různé participativní metody zapojení veřejnosti. Naopak si neužívám spolupráci s lidmi, kteří jsou vůči strategiím skeptičtí a snižují jejich význam.
Jaké 3 dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Kreativitu, vyjednávání a analýzu.
Co bys vzkázal těm, kteří uvažují o roli regionalisty*ky? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Určitě se hodí ovládat regionální analýzu – jasně a jednoduše popsat data o území a srovnat je s jinými územími a podívat se i na časový vývoj. Uchazeč by měl umět sestavit a vyhodnotit dotazník tak, aby byl srozumitelné i lidem, kteří nikdy tázáni nebyli. Další dovedností je tvorba kvalitativního výzkumu – např. rozhovory, veřejná setkání a používání vhodné tzv. participativní metody zapojení veřejnosti.
O Brnu
„Město Brno má ve srovnání s ostatními městy ve velmi dobrém stavu strategické plánování. V Česku patří ke špičce.“
Kdybys měl neomezený rozpočet, jak bys vylepšil Brno?
Město Brno má ve srovnání s ostatními městy ve velmi dobrém stavu strategické plánování. V Česku patří ke špičce – ať už na úrovni města nebo brněnské metropolitní oblasti. Konkrétně mám na mysli strategii #brno2050 a Integrovanou strategii rozvoje BMO 21+.
Pokud bych měl neomezené finance, realizoval bych vše z těchto strategií. V realitě je však potřeba dát něčemu přednost, což je o osobním a politickém názoru. Kdybych si měl vybrat, tak jsou mi blízké opatření v dopravě, protože doprava je v Brně opravdu ve špatném stavu – myslím si, že je potřeba investovat zejména do bezmotorové (cyklostezky) a veřejné hromadné dopravy (severojižní diametr), což by vyvolalo zvýšený zájem o tyto druhy přepravy a ulehčilo silnicím. Sympatické jsou mi i inovativní projekty v sociální oblasti čerpající ze zkušeností vyspělejších zemí např. housing first nebo začleňování osob se zdravotním postižením a pečujících osob do běžného života. V sociální oblasti jsem zvědavý i na záměr výstavby domova pro seniory v Líšni, kde mají být vytvořeny podmínky pro mezigenerační bydlení, aby se nejednalo pouze o odkladiště seniorů. Ve vzdělávání bych podpořil různorodé alternativní přístupy, což by nemuselo stát moc prostředků a město základky a školky zřizuje. Šlo by o postupné vzdělávání a osvětu učitelů, aby se omezovalo zadupávání zvědavosti o vědění přes např. memorování a represe, ale trénovala by se více např. kreativita, práce v týmu a vlastní iniciativnost. To by nám mohlo do budoucna pomoct, abychom nebyli z velké části evropská montovna a back office jako dnes. Projekty však často nejsou jen o financích, ale i dalších administrativních a majetkoprávních překážkách a taky o dostatku kvalifikovaných a otevřených lidí a organizací, kteří by projekty realizovali.