
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem
Angličtina je dnes téměř samozřejmostí. Získej výhodu na pracovním trhu a uč se nové jazyk s Centrem jazykových kompetencí MUNI.
web je v pilotní verzi, informace postupně doplňujeme.
V rozhovoru se dočteš
Podle čeho jsi na střední vybírala obor, kam se hlásit?
Na gymnáziu mě nejvíce bavila biologie, chemie a obecně lékařská témata. Rozhodovala jsem se proto mezi medicínou a farmacií, ale nakonec zvítězila farmacie. Vždy mě lákala práce v lékárně, kde jsem mohla pomáhat lidem a radit jim ohledně jejich zdravotních či kosmetických problémů. Bohužel, podle mého názoru, v současnosti ztrácí lékárnické povolání kvůli řetězcovým lékárnám na hodnotě, což byl také jeden z důvodů, proč jsem se rozhodla z tohoto prostředí odejít.
Dělala jsi při studiu něco navíc?
Během studia jsem kromě povinných praxí měla také brigádu v lékárně na poliklinice, kde jsem získala mnoho cenných zkušeností. Ačkoliv jsem nevyužila možnost Erasmu, strávila jsem 4 měsíce v Londýně, kde jsem žila a pracovala. Tato zkušenost mi výrazně pomohla především v rozvoji jazykových dovedností.
O pracovní náplni product managera
„Mojí hlavní náplní práce je tvorba strategií, příprava kampaní a materiálů na podporu brandu v rámci stanoveného rozpočtu.“
Mgr. Lucie Steklá
Lucie Steklá působí jako produktová manažerka v originální farmaceutické společnosti. Po dokončení studií nabírala cenné zkušenosti více než dva roky v soukromé lékárně, které nyní využívá na své současné pozici. I přes časovou náročnost práce v marketingu si Lucie zakládá na udržení rovnováhy mezi pracovním a osobním životem a tráví co nejvíce času se svojí rodinou. Odpočívá aktivně a baví ji běh, turistika, cyklistika, ale také čtení, divadlo a cestování.
Profese: Product Manager
Jak vypadá tvůj pracovní den?
Přestože jsou některé schůzky a termíny pevně dané, jednou z výhod mé práce je časová flexibilita. Můj den začíná velmi brzy – vstávám v 5:00 ráno a tento čas využívám buď k práci v klidu, nebo si jdu zacvičit či zaběhat. Každý den přináší jiné pracovní úkoly, a proto raději shrnu, co moje práce obnáší jako celek.
Jako produktová manažerka mám na starost lék na léčbu hypertenze, proto spolupracuji převážně s kardiology, internisty a praktickými lékaři. Mojí hlavní náplní práce je tvorba strategií, příprava kampaní a materiálů na podporu brandu v rámci stanoveného rozpočtu. Důležitou součástí je také komunikace s KOLs (key opinion leaders) neboli odborníky, kteří mají vliv na širší okolí (profesoři, předsedové, vedoucí lékaři...) v daném lékařském oboru, a to jak formou osobních schůzek, tak i prostřednictvím kongresů, přednášek, článků a dalších aktivit. Nezbytnou část mé agendy tvoří také analýza kvalitativních i kvantitativních dat, plánování, reporting a realizace různých projektů.
Jaké tři dovednosti v práci využíváš nejčastěji?
Komunikační a prezentační dovednosti, analytické a kreativní schopnosti, strategické myšlení.
Co bys vzkázala těm, kteří uvažují o roli Product Managera*ky? Co je dobré umět a kdo se na pozici hodí?
Jednou z klíčových schopností je komunikace, kterou musí každý produktový manažer ovládat. Dále je nezbytná kreativita, strategické myšlení a analytické schopnosti. V oblasti farmacie jsou navíc velkou výhodou i odborné znalosti, ale na pozici produktového manažera se uplatní i absolventi ekonomických oborů. Samozřejmostí je i znalost cizího jazyka.
Vztahy lékařů s farmaceutickými společnostmi jsou často klíčové, protože lékaři jsou ti, kdo pacientům předepisují léky. Jak se tyto vztahy udržují, aby se předešlo střetu zájmů?
Je to tak, a především u originálních firem, což jsou společnosti, která se zabývají vývojem, výzkumem a výrobou nových léčivých látek, tedy originálních léků. V rámci kodexu AIFP i v rámci interních pravidel naší společnosti je nezbytné dodržovat přísná pravidla, a to nejen v rámci spolupráce s lékaři. Nemůžeme například lékařům ani lékárníkům poskytovat dárkové předměty (ani kalendář) nebo jim dát vstupenky na kulturní akci a podobně.